Årets sidste kvartal er godt nok årets bedste sæson for Better Collective med fuld gang i både europæisk fodbold og den amerikanske NFL-liga for American football, der først startede i september. Men der skal virkelig komme meget mere gang i spillelysten og i Better Collectives omsætning, hvis selskabet skal lande blot midt i ledelsens udmeldte forventningsinterval.
Efter tredje kvartal havde selskabet, der lever af at føde kunder ind til de store gamingselskaber, givet et EBITDA-driftsresultat på 65 mio. euro efter 21 mio. euro i tredje kvartal. Det betyder, at ledelsen skal levere et EBITDA-resultat på 45 mio. euro i årets sidste kvartal for at lande midt i forventningsintervallet på 100 til 120 mio. euro.
Efter seneste regnskab fastholdt ledelsen den tidligere forventning, også selvom det umiddelbart ser vanskeligt ud. På investor call conferencen efter regnskabet lagde Co-CEO
Jesper Søgaard dog heller ikke skjul på, at der i seneste kvartal havde været en række modvinde:
”For det første nåede sports win margin (lavere indtægter på grund af højere gevinster til spillerne. Red) et rekordlavt niveau i Q3, hvilket påvirkede omsætningen negativt med 10 mill. EUR. For det andet fortsatte den igangværende regulatoriske overgang i Brasilien med at tynge performance og bidrog med en negativ påvirkning på 4 mio. EUR, selvom dette er bedre end forventet. For det tredje havde vi en valutamodvind på 2 mio. EUR”, sagde han.
Selskabet leverede alligevel næsten som analytikerne havde forventet. Men det ændrer ikke på, at driftsoverskuddet for alvor skal have et spark opad i det aktuelle kvartal.
Flere modvinde kan meget vel bestå:
For det første er der ikke umiddelbar udsigt til en løsning på den regulatoriske hæmsko på det store marked i Brasilien, hvor ny regulering forbyder startbonus til nye spillere. Det giver de ikke-regulerede off-shore platforme en stor konkurrencefordel.
For det andet synes det amerikanske marked fortsat usikkert på grund af ny skærpet konkurrence fra alternative prediction-platforme, som også har kastet sig over sportsbetting, og som ikke er reguleret i alle de stater i USA, hvor traditionel sportsbetting endnu ikke er tilladt. Det er dog fortsat uklart, om udviklingen samlet set er en fordel eller en ulempe for Better Collective.
På den ene side kan der være udsigt til et større samlet marked. På den anden side kan flere aktører skærpe konkurrencen med efterfølgende pres på bettingselskabernes lønsomhed, fordi de må give bedre odds til spillerne. Det kan ramme Better Collective. Udviklingen kan også betyde, at selskaberne må anvende flere marketingkroner, og det vil påvirke Better Collective positivt.
En analytiker stillede spørgsmål om dette: ”Det (nye voksende prediction marked.red) har lagt stort pres på bettingselskaberne i løbet af oktober og ind i november. Hvordan ser I på det? Er I totalt neutrale, så I ikke bekymrer jer om, hvem der vinder den kamp? Er I bare glade for, at det skaber mere konkurrence og dermed forbedrer jeres værdi?”
Jesper Søegaard svarede:
”Det er selvfølgelig et meget stort tema lige nu. Men det er helt klart en win-win for os. På et overordnet niveau vinder prediction markets frem i USA, fordi de giver et realtidsbillede af, hvad folk faktisk tror vil ske, ikke hvad meningsmålinger eller overskrifter siger. De giver folk mulighed for at udtrykke deres forventninger på en transparent måde.”



